The Blog

Αλλαγές ΚΦΑΣ από 1/1/2014

Αγαπητοί μας πελάτες,

Η επιχείρηση μας λειτουργεί από το 1987 και φέτος συμπληρώνει 27 χρόνια στο χώρο της μηχανογράφησης των επιχειρήσεων. Πάντα προσπαθούσαμε να είμαστε ενημερωμένοι για τις εξελίξεις της τεχνολογίας και με τις διάφορες αλλαγές τόσο σε επίπεδο φορολογικό όσο και σε επίπεδο εφαρμογής των διατάξεων του Κ.Β.Σ. και του Κ.Φ.Α.Σ. στην μηχανογράφηση των επιχειρήσεων.

Από τις 1/1/2013 δρομολογήθηκε η σταδιακή κατάργηση του Κ.Β.Σ. και η εφαρμογή του Κ.Φ.Α.Σ. που έφερε αρκετές αλλαγές στις επιχειρήσεις π.χ. κατάργηση θεώρησης βιβλίων και αρκετών στοιχείων εκτός του δελτίου αποστολής και όσον παραστατικών συνδέονταν με αυτό. Επίσης είχε ανακοινωθεί η υποχρέωση των επιχειρήσεων που έχουν φορολογικό μηχανισμό να αποστέλνουν τα παραστατικά που εκδίδουν με σήμανση από τις 1 Μαίου 2013 στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (Γ.Γ.Π.Σ.), που όμως πήρε παράταση για τις 1 Ιανουαρίου 2014.

Από τις 1 Ιανουαρίου 2014 έρχονται σε εφαρμογή αρκετές επιπλέον αλλαγές, που όλες αναφέρονται στον Κ.Φ.Α.Σ.

 

Θέμα 1.

Πλήρης κατάργηση όλων των θεωρήσεων που υπάρχουν μέχρι σήμερα.

Από 1/1/2013 τα μόνα παραστατικά που χρειάζονταν θεώρηση ήταν το Δελτίο Αποστολής και όποιο άλλο παραστατικό συνδέοταν με αυτό π.χ. Τιμολόγιο Πώλησης Δελτίο Αποστολής. Τα βιβλία των επιχειρήσεων είτε είναι απλογραφικά (Εσόδων-Εξόδων) είτε είναι διπλογραφικά (Γ΄Κατηορίας) δεν χρειάζονταν θεώρηση από 1/1/2013. Όπως επίσης και για το βιβλίο απογραφής το οποίο όμως θα συνεχίζει να τηρείται και να εκτυπώνεται κανονικά σε απλό αθεώρητο χαρτί σε όλες τις επιχειρήσεις που ισχύει και σήμερα έως τις 20 Φεβρουαρίου του επόμενου έτους.

Θέμα 2.

Κατάργηση των δελτίων αποστολής, των συνδεδεμένων με αυτά παραστατικά και εφαρμογή νέων παραστατικών.

Από 1/1/2014 καταργείται το Δελτίο Αποστολής και όλα τα παραστατικά που συνδέονται με αυτό.

 

Δηλαδή : Δελτίο Αποστολής, Τιμολόγιο Πώλησης Δελτίο Αποστολής, Τιμολόγιο Παροχής Υπηρεσιών Δελτίο Αποστολής, Απόδειξη Λιανικής Πώλησης, Απόδειξη Λίανικής Πώλησης Δελτίο Αποστολής, Απόδειξη Μεταφοράς, Φορτωτική, Δελτίο Παραλαβής, Συγκεντρωτικό Δελτίο Φόρτωσης και Παραλαβής, όλα τα ακυρωτικά αυτών κ.λ.π.

Από 1/1/2014 καταργούνται και όλα τα υπόλοιπα παραστατικά που γνωρίζουμε μέχρι σήμερα όπως Τιμολόγιο Πώλησης, Τιμολόγιο Παροχής Υπηρεσιών, Πιστωτικό Τιμολόγιο (Επιστροφής, Έκπτωσης), Απόδειξη Παροχής Υπηρεσιών και τα ακυρωτικά αυτών κ.λ.π.

Τα παραστατικά που θα υπάρχουν από 1/1/2014 θα είναι τα παρακάτω:

Από επιχείρηση προς επιχείρηση:

Τιμολόγιο

Τιμολόγιο Αγοράς από Αγρότες

Πιστωτικό Τιμολόγιο

Πιστωτικό Τιμολόγιο από Αγρότες

Από επιχείρηση προς ιδιώτη:

Απόδειξη Συναλλαγών

Απόδειξη Επιστροφής

Από ιδιώτη προς επιχείρηση:

Τίτλος Κτήσης

Σίγουρα αυτό το μέτρο σας δημιουργεί αρκετές απορίες και ερωτήσεις. Η εταιρεία μας έχει ενημερωθεί για τα περισσότερα θέματα που θα προκύψουν από την κατάργηση του δελτίου αποστολής και των λοιπών παραστατικών.

Θέμα 3.

Ο νόμος 1809/1988 περί φορολογικών ταμειακών μηχανών θα συνεχίζει να ισχύει.

Ο παραπάνω νόμος αναφέρει ότι όσες επιχειρήσεις εκδίδουν παραστατικά προς ιδιώτες θα πρέπει να έχουν φορολογική ταμειακή μηχανή για την έκδοση αυτών και όταν υπάρχει βλάβη να κόβουν χειρόγραφη απόδειξη. Όλα τα πρόσθετα βιβλία (όσα υπάρχουν ακόμα) καταργούνται από 1/1/2014 και επίσης καταργούνται όλες οι θεωρήσεις των παραστατικών, άρα όλες οι επιχειρήσεις ακόμα και όσοι ασκούν ελευθέριο επάγγελμα για την έκδοση παραστατικών προς ιδιώτες χρειάζονται φορολογική ταμειακή μηχανή ή φορολογικό μηχανισμό.

 

Θέμα 5.

Εξώφληση παραστατικών μέσω τράπεζας.

Από επιχείρηση προς επιχείρηση:

Η εξώφληση του οποιοδήποτε παρασταικού με αξία άνω των 500,00 ευρώ (με το φπα) θα πρέπει να γίνεται μέσω τράπεζας. Για να γίνει δεκτή για τα βιβλία η δαπάνη αυτή σε μία επιχείρηση όταν το παραστατικό είναι πάνω από 500,00 ευρώ με το φπα θα πρέπει να γίνεται η εξώφληση του μέσω τράπεζας. Δηλαδή με χρεωστική κάρτα, με πιστωτική κάρτα, με επιταγή ή με κατάθεση από τραπεζικό λογαριασμό του αγοραστή (εταιρείας) σε τραπεζικό λογαριασμό του πωλητή (εταιρείας).

Από επιχείρηση προς ιδιώτη:

Η εξώφληση του οποιοδήποτε παρασταικού με αξία άνω των 1.500,00 ευρώ (με το φπα) θα πρέπει να γίνεται μέσω τράπεζας. Για να γίνει δεκτή για τα βιβλία η πώληση αυτή σε μία επιχείρηση όταν το παραστατικό είναι πάνω από 1.500,00 ευρώ με το φπα θα πρέπει η εξώφληση από τον ιδιώτη να γίνει με χρεωστική κάρτα, με πιστωτική κάρτα ή με κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό της εταιρείας.

Σύμφωνα με κάποιες συζητήσεις που έχουμε κάνει με ανθρώπους που ασχολούνται με όλα αυτά τα θέματα ίσως εφαρμόσουν λογαριασμό ταμείου και λογαριασμό όψεως και στα απλογραφικά βιβλία.

Θέμα 6.

Ηλεκτρονικό Τιμολόγιο.

Για το θέμα αυτό θα πρέπει να γίνει ολόκληρη ανάλυση. Απλώς αναφέρουμε το παρακάτω παράδειγμα:

Πήρα μια χαρτοπετσέτα και έγραψα πάνω σε αυτή τα στοιχεία μου και τα στοιχεία ενός πελάτη μου καθώς και το τι του πούλησα με ποσότητες και αξίες. Την χαρτοπετσέτα αυτή την σκάναρα και την έστειλα μεemail στον πελάτη μου. Επίσης έστειλα τη συναλλαγή αυτη με ηλεκτρονική διαβίβαση στη Γ.Γ.Π.Σ.. Ο Πελάτης με πλήρωσε μέσω τραπεζικού λογαριασμού διότι η χαρτοπετσέτα έλεγε ποσό με φπα 1.000,00. Εαν ο πελάτης και εγώ κρατήσουμε το email και το αρχείο που έχει μέσα του (την χαρτοπετσέτα δηλαδή σκαναρισμένη), χωρίς να εκτυπώσουμε αυτό το αρχείο τότε αυτο το τιμολόγιο λέγεται ηλεκτρονικό.

Θα θέλαμε πάντως να τονίσουμε ότι σε διάφορες συζητήσεις που παρευρεθήκαμε κάποιοι δεν το θεωρούν ηλεκτρονικό τιμολόγιο.

Θέμα 7.

Από 1/1/2014 θα είναι υποχρεωτική η ηλεκτρονική διαβίβαση των συναλλαγών με την Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (Γ.Γ.Π.Σ.).

Το θέμα αυτό δεν έχει ξεκαθαριστεί πλήρως αλλά ορισμένα πράγματα είναι είναι ξεκάθαρα.

Είχε ανακοινωθεί ότι στις 1/5/2013 θα ξεκινούσε η ηλεκτρονική διαβίβαση των παραστατικών που εκδίδονταν με την χρήση Ηλεκτρονικού Υπολογιστή και Φορολογικου Μηχαμισμού Σήμανσης Στοιχείων. Τελικά δόθηκε παράταση να εφαρμοστεί αυτό από τις 1/1/2014.

Άρα θα πρέπει οι επιχειρήσεις που έχουν φορολογικό μηχανισμό σήμερα να αναβαθμίσουν το φορολογικό μηχανισμό με τις νέες προδιαγραφές του υπουργείου, να αναβαθμίσουν επίσης την εφαρμογή τους που εκδίδουν παραστατικά και να γίνουν οι απαραίτητες ρυθμίσεις για την ηλεκτρονική διαβίβαση αυτών.

Στις 5/11/2013 το δελτίο τύπου της Γ.Γ.Π.Σ. αναφέρει ότι όποιες επιχειρήσεις επιθυμούν μπορούν να στείλουν email στην Γ.Γ.Π.Σ. για να τους ενεργοποιήσει την πρόσβαση στην αποστολή των εκδιδόμενων παραστατικών.

Στις 13/11/2013 ο κος Θεοχάρης σε συνέντευξη που δημοσιεύθηκε στο http://www.taxheaven.gr δηλώνει κατηογριματικά ότι το μέτρο της ηλεκτρονικής διαβίβασης θα ξεκινήσει.

Στις 14/11/2013 διαπιστώσαμε ότι δεν χρειάζεται να στείλουμε κανένα email στην Γ.Γ.Π.Σ. για να μας ενεργοποιήσει την πύλη για την αποστολή των δεδομένων. Μπήκαμε στην διεύθυνση της Γ.Γ.Π.Σ της ηλεκτρονικής διαβίβασης και είδαμε ότι υπάρχει δηλωμένος ο φορολογικός μας μηχανισμός με τον ειδικό κλειδάριθμο που θα πρέπει να βάλουμε στον μηχανισμό μας για να γίνει η αποστολή των δεδομένων.

Η επιχείρηση μας μεταβίβασε στην Γ.Γ.Π.Σ. τα παραστατική που έκδοσε στις 15/11/2013 χωρίς κανένα πρόβλημα.

Επίσης στις 15/11/2013 εκδόθηκε δελτίο τύπου απο το υπουργείο οικονομικών που αναφέρει οτι η ηλεκτρονική διαβίβαση δεν θα πραγματοποιειθεί προ τος παρόν.

Τέλος στις 19/11/2013 ο κος Θεοχάρης υπεραμήνθηκε τις απόψεις του ότι η ηλεκτρονική διαβίβαση θα ξεκινήσει και θα ολοκληρωθεί διότι είναι ένα σοβαρό μέτρο για την πάταξη της φοροδιαφυγής.

Τοι σήριαλ όπως βλέπετε θα έχει αρκετά επεισόδια μέχρι να αποφασίσουν τελικά. Ελπίζουμε αυτό να μην γίνει τελευταία στιγμή.

Επειδή όμως τα πάντα εφαρμόζονται ή καταργούνται ή παρατείνονται με νόμους και Π.Ο.Λ. αυτή τη στιγμή η Π.Ο.Λ. 1220 και 12201 αναφέρουν ότι το μέτρο θα εφαρμοστεί από τις 1/1/2014.

Υπάρχει όμως και το θέμα με τα χειρόγραφα παραστατικά που δεν υπάρχει φορολογικός μηχανισμός άρα ούτε και σήμανση. Η αποστολή αυτών θα γίνει με κάποιον από τους παρακάτω τρόπους:

Α.       Αποστολή παραστατικού την στιγμή της έκδοσης ή σε μεταγενέστερο χρόνο που θα αναφέρει το υπουργείο σε φόρμα που ίσως ανοίξει η Γ.Γ.Π.Σ.

Β.       Αποστολή ΚΕΠΥΟ (Συγκεντρωτική κατάσταση τιμολογίων πωλήσεων και αγορών) κάθε μήνα ή κάθε τρίμηνο.

Επίσης η αποστολή των στοιχείων θα πρέπει να γίνεται και από τις ταμειακές μηχανές οι οποίες σήμερα καμία από αυτές δεν έχει τη δυνατότητα. Δεν γνωρίζουμε αυτή τι στιγμή τι θα γίνει με αυτές τις ταμειακές μηχανές. Όμως έχουμε δει τις νέες ταμειακές μηχανές που θα πάρουν έγκριση από το υπουργείο έως το τέλος του χρόνου και θα μπορούν να πωλούνται από 1/1/2014. Αυτές οι ταμειακές μηχανές θα έχουν κάρτα δικτύου, GPS και θα αποστέλνουν τα δεδομένα σε πραγματικό χρόνο στο υπουργείο.

Η εταιρεία που συνεργαζόμαστε με τις ταμειακές μηχανές μας έκανε επίδειξη της νέας ταμειακής μηχανής καθώς και την αποστολή δεδομένων σε πραγματικό χρόνο.

Συνοψίζωντας θα θέλαμε να αναφέρουμε την προσωπική μας απόψη για αυτό το θέμα.

Η ηλεκτρονική διαβίβαση θα ξεκινήσει (ίσως με κάποια μικρή ακόμα παράταση) με τα όποια προβλήματα μπορούν να υπάρξουν στην αρχή και θα ολοκληρωθεί στο 2014. Ίσως για τις ταμειακές μηχανές να παραταθεί έως το 2015. Το μέτρο αυτό θα μειώσει αρκετά την φοροδιαφυγή γιατί θα υπάρξει πλήρης διασταύρωση των παραστατικών και μέσω υπουργείου και μέσω λογιστή και μέσω τράπεζας.

Ο ΑΣΦΑΛΕΣΤΕΡΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ και ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΒΙΒΑΣΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΚΩΝ ΕΙΝΑΙ Ο ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΣΗΜΑΝΣΗΣ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ

Όπως βλέπετε οι αλλαγές είναι αρκετές, σημαντικές και πρέπει να υλοποιηθούν σε σύντομο χρονικό διάστημα (πριν το τέλος του χρόνου).

Σίγουρα θα υπάρξουν απορίες μετά την ανάγνωση αυτών και ίσως και αμφισβητήσεις. Θεωρήσαμε χρέος μας να σας ενημερώσουμε όσο το δυνατόν γρηγορότερα πάντα με την ευθύνη που μας διακατέχει όλα αυτά τα χρόνια.

Οι αλλαγές που πρέπει να γίνουν στα προγράμματα και στον φορολογικό μηχανισμό που χρησιμοποιείται στην επιχείρηση σας είναι αρκετές και σημαντικές. Η νέα χρονιά πλησιάζει και οι αλλαγές θα πρέπει να γίνουν στη νέα χρήση της εφαρμογής σας πριν εκδοθεί το πρώτο παραστατικό.

Για όποιες αλλαγές γίνουν σε αυτά που αναφέραμε πιο πάνω θα σας κρατάμε ενήμερους.

Σύντομα θα σας ενημερώσουμε για το κόστος των αλλαγών και το πότε θα πρέπει να ξεκινήσουμε το άνοιγμα της νέας χρήσης στην εφαρμογή σας.

Επίσης θα σας αποστείλουμε και νέες επιστολές με τα παρακάτω θέματα:

Mε ποιούς τρόπους θα γίνεται η έκδοση των παραστατικών από την εφαρμογή σας ΚΕΦΑΛΑΙΟ,xLINE, ATLANTIS και πως θα γίνεται η διακίνηση των εμπορευμάτων.

Αναφορά στο ηλεκτρονικό τιμολόγιο

Αναφορά για την ηλεκτρονική διαβίβαση και οδηγίες αποστολής των παραστατικών στη Γ.Γ.Π.Σ.

Η ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΚΑΙ Η ΜΗΧΑΝΟΓΡΑΦΗΣΗ ΑΛΛΑΖΟΥΝ

Κατάργηση εκκαθαριστικής ΦΠΑ, κατάργηση απλογραφικών βιβλίων, κατάργηση ισοζυγίων, κατάργηση καταστάσεων ΚΕΠΥΟ και άλλων πραγμάτων κατά την απόψη μας δεν είναι αρκετά μακριά.

Ίσως στο μέλλον γίνουν πραγματικότητα.

Μέχρι τη στιγμή που γράφτηκε αυτή η επιστολή όλα τα παραπάνω είναι σε ισχύ από τις 1/1/2014 με τις ανάλογες Π.Ο.Λ. και νόμους που έχουν εκδοθεί. Εάν το Υπουργείο Οικονομικών ή η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (Γ.Γ.Π.Σ.) δώσει κάποια παράταση σε όλα αυτά ή σε μερικά από αυτά δεν φέρουμε καμία ευθύνη. Απλώς η οποιαδήποτε παράταση ή η αναβολή αυτών που αναφέρουμε πιο πάνω για να είναι έγκυρη και να ισχύει θα πρέπει να γίνει πάλι με Π.Ο.Λ. ή με κάποιο σχετικό νόμο.